Wsparcie psychologiczne w Laskach
Troszczymy się o równowagę pomiędzy różnymi obszarami życia wychowanka. Szczególnie dbamy o stabilność emocjonalną i rozwój ich osobowości. Udzielamy wsparcia w przypadku problemów zdrowotnych, kłopotów rodzinnych, konfliktów rówieśniczych i w wielu innych sytuacjach wymagających natychmiastowego działania.

Opieką psychologiczną objęci są wszyscy wychowankowie naszego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego od momentu przyjęcia. Pomagamy nowym uczniom w adaptacji do warunków środowiska Lasek – szczególnie w radzeniu sobie z tęsknotą za rodzicami (w przypadku młodszych dzieci) i odnalezieniu swojego miejsca w grupie rówieśniczej.
Wraz z nauczycielami i wychowawcami pracujemy nad zdobywaniem i kształtowaniem umiejętności budowania trwałych relacji społecznych. Prowadzimy wszechstronną profilaktykę uzależnień, depresji, zaburzeń odżywiania.
W naszej pracy zajmujemy się stymulowaniem rozwoju pasji i zainteresowań jako wsparcia w wyborze przyszłego zawodu i radzenia sobie ze stresem. Wspomagamy rozwój sprawności manualnej i percepcji dotykowej poprzez specjalnie dobrane programy ćwiczeń. Pomagamy w rozwijaniu zdolności pamięciowych i koncentracji uwagi (szczególnie u uczniów z nadpobudliwością psychoruchową). Stale motywujemy uczniów do wytrwałości w nauce i starania się o coraz lepsze oceny w szkolne. Uczymy technik, metod i strategii zdobywania wiedzy.
Troszczymy się o równowagę pomiędzy różnymi obszarami życia wychowanka. Szczególnie dbamy o stabilność emocjonalną i rozwój ich osobowości. Udzielamy wsparcia w przypadku problemów zdrowotnych, kłopotów rodzinnych, konfliktów rówieśniczych i w wielu innych sytuacjach wymagających natychmiastowego działania.
Towarzyszymy osobom niewidomym w trudnej drodze do akceptacji własnej niepełnosprawności i budowania pozytywnego obrazu siebie.
Prowadzimy zajęcia grupowe o charakterze warsztatowym. Uczymy jak współpracować z rówieśnikami, stawać się osobą wrażliwą na potrzeby innych, budować pewność siebie. Kładziemy szczególny nacisk na prawidłową komunikację interpersonalną.
Organizujemy spotkania konsultacyjne dla kandydatów do naszych placówek oraz wspieramy rodziny w ramach Wczesnego Wspomagania Rozwoju Niewidomego Dziecka.
W ramach opieki psychologicznej podejmowane są następujące zadania
Diagnozowanie możliwości i potrzeb uczniów
- diagnoza tyflopsychologiczna, określająca możliwości intelektualne oraz predyspozycje osobowościowe,
- we współpracy z innymi specjalistami postawienie diagnozy specyficznych trudności uczniów (zaburzeń z zakresu integracji sensorycznej, percepcji dotykowej czy trudności natury emocjonalnej)
Współpraca przy dostosowywaniu wymagań szkolnych oraz rewalidacyjnych do potrzeb i możliwości wychowanków
- opiniowanie i kontakt z poradnią psychologiczno-pedagogiczną w sprawach aktualizacji orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego,
- udział w konstruowaniu Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych,
- współpraca przy dostosowaniu wymagań szkolnych do możliwości uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce
Poradnictwo przy rozwiązywaniu problemów indywidualnych uczniów
- rozpoznanie problemów i diagnozowanie ich przyczyn,
- kontakt i współpraca z rodzicami, nauczycielami, wychowawcami – wypracowywanie systemu wsparcia,
- praca z uczniem w zakresie efektywnego radzenia sobie z problemem
Indywidualne i grupowe spotkania z wychowankami o charakterze
- wsparcia w codziennym funkcjonowaniu,
- psychoedukacji,
- oddziaływań psychoterapeutycznych
Współpraca z instytucjami wspierającymi rodziny w ich miejscu zamieszkania
- Ośrodkami Pomocy Społecznej,
- Powiatowymi Centrami Pomocy Rodzinie,
- Sądami Rodzinnymi
- i innymi
Organizowanie konsultacji w placówkach specjalistycznych
(m.in. współpraca z Fundacją Synapsis)
Stała współpraca z gronem pedagogicznym szkół, internatów oraz innych specjalistów rewalidacji
- wsparcie w aktualnych trudnościach wychowawczych
- ustalenie wspólnych działań wspierających ucznia
Udział w wizytach domowych w miejscu zamieszkania wychowanków
Zespół psychologów Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Laskach
Małgorzata Kwiatek
Absolwentka psychologii, specjalność wychowawczo-rozwojowa i rodziny, na Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie. Podyplomowo ukończyła: tyflopedagogikę na Akademii Pedagogiki Specjalnej, Studium Socjoterapii oraz 4-letnie Studium Psychoterapii przy Stowarzyszeniu Psychologów Chrześcijańskich. Nauczyciel dyplomowany. Szczególną radość i inspiracje przynoszą jej spotkania z dziećmi i młodzieżą.
W Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Niewidomych w Laskach pracuje od 1999 roku. Opieką psychologiczną obejmuje wychowanki Internatu Dziewcząt. Pomoc psychologiczna ma charakter wsparcia w codziennym funkcjonowaniu, psychoedukacji oraz terapii psychologicznej. Identyfikuje się z chrześcijańskim, integratywnym modelem psychoterapii. Oddziaływania terapeutyczne zakładają pracę w oparciu o chrześcijańską koncepcję człowieka, uwzględniającą wszystkie sfery jego rozwoju – biologiczną, psychiczną, społeczną oraz duchową.
Istotą prowadzonej terapii jest wspierająco-wzmacniający kontakt terapeutyczny. W pracy wykorzystywana jest wiedza z zakresu psychologii i duchowości oraz wybrane i dostosowane techniki terapii integratywnej w ujęciu chrześcijańskim oraz innych, zgodnych z nauką Kościoła, szkół psychoterapeutycznych.
Artur Scisłowski
Absolwent psychologii na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie oraz Szkoły Treningu i Warsztatu Psychologicznego przy Ośrodku Intra. Ukończył także podyplomowo tyflopedagogikę na Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. W Ośrodku Szkolno-Wychowawczym pracuje od 2004 roku. Prowadzi zajęcia indywidualne i grupowe. W swojej pracy wspomaga rozwój uczniów ze sprzężonymi niepełnosprawnościami ze szkół specjalnych Ośrodka.
Paweł Pawelczyk
Ukończył studia psychologiczne w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej oraz podyplomowo studia tyflopedagogiczne na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Prowadzi zajęcia indywidualne oraz grupowe z niewidomymi i słabowidzącymi dziećmi i młodzieżą. W Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Laskach pracuje w Internacie Chłopców od 2008 roku. Współpracuje również ze stowarzyszeniem SPOZA prowadząc coachingowe warsztaty rozwoju osobistego.
Joanna Marasek
Ukończyła studia psychologiczne, specjalność – psychologia rozwojowa i wychowawcza, a także studia filozoficzne, specjalność – etyka, na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. W ramach studiów podyplomowych ukończyła tyflopedagogikę na Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie oraz oligofrenopedagogikę z terapią pedagogiczną w Wyższej Szkole Menedżerskiej w Warszawie. W Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Laskach pracuje od 2006 roku, najpierw w Przedszkolu dla Dzieci Niewidomych, a obecnie w szkołach specjalnych oraz w szkołach ponadgimnazjalnych i policealnych. Prowadzi zajęcia indywidualne oraz grupowe z niewidomymi i słabowidzącymi dziećmi i młodzieżą. Pracuje także z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami związanymi z autyzmem oraz z osobami dotkniętymi sprzężonymi niepełnosprawnościami.
Aleksandra Tracz
Sylwia Tołczyk
Twój gest ma ogromne znaczenie!
Tylko jedno kliknięcie dzieli Cię od wsparcia dalszej działalności Towarzystwa Opieki nad Ociemniałymi!