Wprowadzanie metod komunikacji wspierającej i alternatywnej AAC u dzieci z wieloraką niepełnosprawnością
Projekt „Przyszłość zaczyna się już dziś. Wsparcie dla uczniów i nauczycieli Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Niewidomych im. Róży Czackiej w Laskach” jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżet państwa w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-2020, realizowanego w ramach Działania 10.1. Kształcenie i rozwój dzieci i młodzieży, Poddziałanie 10.1.4 Edukacja przedszkolna.

Nie ma edukacji bez komunikacji, komunikacja jest istotą i sensem procesu dydaktycznego, a podniesienie skuteczności i efektywności nauczania- uczenia się zależy od organizacji i „empatii dydaktycznej” w komunikowaniu się werbalnym i niewerbalnym.
B. Makles
W dniach 21 i 22 stycznia 2023 wszyscy nasi nauczyciele i terapeuci z przedszkola wzięli udział w 25 godzinnym szkoleniu pt. „Wprowadzanie metod komunikacji wspierającej i alternatywnej AAC u dzieci z wieloraką niepełnosprawnością”. Szkolenie odbyło się w ramach realizacji projektu „Przyszłość zaczyna się już dziś. Wsparcie dla uczniów i nauczycieli Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Niewidomych im. Róży Czackiej w Laskach”. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-2020, realizowany w ramach Działania 10.1. Kształcenie i rozwój dzieci i młodzieży, Poddziałanie 10.1.4 Edukacja przedszkolna.

Szkolenie poprowadziła Pani Monika Jerzyk z Centrum Rozwoju Porozumiewania się GADATEK w Poznaniu, pedagożka specjalna i terapeutka komunikacji AAC z wieloletnim doświadczeniem w pracy z dziećmi z wieloraką niepełnosprawnością.
Pani Moniko bardzo dziękujemy za ogrom wiedzy i doświadczenia, jakie Pani nam przekazała. Głęboko wierzymy, że dzięki temu będziemy mogli coraz lepiej wspierać dzieci w rozwijaniu umiejętności komunikacji werbalnej i niewerbalnej, co przełoży się na znaczącą poprawę jakości życia i efektywność edukacji dzieci z wieloraką niepełnosprawnością korzystających z zajęć w naszym Przedszkolu i na Wczesnym Wspomaganiu Rozwoju (WWR).
Tekst: A. Wdówik
Zdjęcie: M. Kościk
Cytat z początku tekstu pochodzi z: Makles B., Komunikacja jako problem badawczy dydaktyki, [w:] J. Półturzycki, E. Wesołowska (red.), Współczesne kierunki modernizacji dydaktyki, Toruń 1993